MORRIS

Robert MORRIS

(born in 1931; lives in New York) has contributed more than any artist of his generation to recent thinking about sculpture. Associated with the « minimal » aesthetic from its beginnings, he has moved on to « anti-form ». Following experiments with choreography and film-making, he has given the museum telephone instructions for a movie to be made of a shirtless muscular man colliding with a glass door. The movie, which is projected in slow motion, demonstrates the impact of the muscles flattening as they hit the glass. The film, Morris explains, « has nothing to do with my holding the camera »

(né en 1931; vit à New York) a contribué, plus que n’importe quel autre artiste de sa génération, à formuler une pensée actuelle de la sculpture. Associé à l’esthétique « minimale » depuis ses débuts, il a évolué vers l’ »anti-forme ». Poursuivant des expérimentations avec la chorégraphie et la réalisation de films, il a donné au musée les instructions téléphoniques pour qu’un film soit réalisé, montrant un homme musclé, torse nu, entrant en collision avec une porte vitrée. Le film, qui est projeté au ralenti, montre l’impact des muscles s’applatissant lorsqu’ils entrent en contact avec la vitre. Le film, Morris explique, « n’a rien à voir avec le fait que je tienne la camera. »

extrait audio vinyl 1969